Hoe kunnen jongeren volwaardig deelnemen aan de culturele wereld? Welke ervaringen in samenwerking tussen de culturele sector, het onderwijs en/of de jeugdsector zijn interessant om te delen? Hoe benaderen leerkrachten (secundair onderwijs), jeugdwerkers, culturele bemiddelaars en anderen dit kruispunt van sectoren, instellingen, organisaties en mensen?

Op dinsdag 19 november co-organiseren Lasso en Tour à Plomb - Hageltoren een tweetalige inspiratiedag over Move It Kanal, een stadsproject over de cultuurparticipatie van jongeren tussen 12 en 18 jaar van de Brusselse Kanaalzone.We willen hiermee inspiratie bieden aan professionals die dagelijks werken aan de band tussen cultuur en jongeren. Ook willen we expertise-uitwisseling op het gebied van participatief en cultureel werk met jongeren over de taalgrenzen heen (Nederlands, Frans) mogelijk maken.

In de voormiddag staat een mix van plenaire momenten en sessies in kleine groepen op het programma - voor meer info en inschrijvingen, zie hier beneden. In de namiddag organiseren we naar aanleiding van deze inspiratiedag twee bijkomende activiteiten, waarvoor je ook kan inschrijven.

Programma

  • 9u30 Onthaal met koffie
  • 10u00 Plenaire opening
    welkomstwoord Hageltoren en Lasso, intro Move It Kanal en première Doc Series #2: 'Les Experts du Petit Manchester 2.0'
  • 10u40 3 sessies in kleine groepen
    • 1) Onderzoeksatelier: Hoe stel ik een veranderingstheorie op?
      Meten is weten. Daarom wordt elk Move It Kanal-project wetenschappelijk begeleid vanuit de Erasmushogeschool Brussel. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Hoe bepaal je de gewenste impact van een cultureel project en hoe evalueer je dit? Het opstellen van een “veranderingstheorie” of een “theory of change” biedt een handig kader dat helpt om op deze vragen (het begin van) een antwoord te geven. Tijdens deze sessie maak je kennis met de veranderingstheorie, en ga je er ook al concreet mee aan de slag. Aan het woord: Maya Van Leemput, onderzoeker Applied Future Research, Erasmushogeschool Brussel
    • 2) De stem van de jongeren in jeugdhuizen: praktijkvoorbeelden van culturele projecten in de jeugdsector
      De betrokkenheid van jongeren bij cultuur krijgt op verschillende manieren vorm. In sommige jeugdhuizen selecteren ze bv. mee de culturele uitstappen op het programma, in cultuurhuizen staan ze zelf mee op het podium en/of werken ze backstage mee aan culturele activiteiten. Vertrekkende vanuit o.a. het Good Vibes-project van het Huis van Culturen en Sociale Samenhang in Molenbeek gaan we in gesprek over de context van zulke mechanismen, en bespreken we samen enkele concrete situaties die je in culturele projecten met jongeren kan tegenkomen. Aan het woord: Melissa Hammoud en Karim Naciri van het Huis van Culturen en Sociale Samenhang Molenbeek en Jovic Mafuta Nsenge van Foyer des Jeunes
    • 3) Hoe werk je artistiek en participatief in de klas?
      Het opzetten van een artistiek project met je klas is niet eenvoudig, maar het is mogelijk! Deze sessie biedt de gelegenheid om inspiratie op te doen, goede praktijken te delen en in kleine groep uit te wisselen vanuit concrete ervaringen van twee scholen uit de Brusselse Kanaalzone. Vragen die o.a. aan bod zullen komen: hoe zorg je ervoor dat je er niet alleen voor staat, en de expertise van andere spelers optimaal kan inzetten? Welke impact hebben artistieke projecten op de leerlingen en op het schoolklimaat? Hoe maak je projecten als deze in overeenstemming met de logica van de school? Sprekers : Carol Etienne, leerkracht aan l’Institut des Sœurs de Notre-Dame (Anderlecht) – Project « Les experts du petit Manchester 2.0 » & Liesbeth De Bruyne, Brede School coördinator (BRUSEC) - Project "Op culturele ontdekking met BabbelArt", Cardijnschool
  • 12u00 Plenair slot
    We presenteren de tool “Festivals voor en door jongeren”, en laten in de pitchronde 6 organisaties aan het woord met een oproep/uitnodiging,….: Joods Museum, Centrum West-D’Broej, Article 27, Fondation A Stichting/Open A, Atheneum Brussel, JES BEAM.
  • 12u30 Aperitiefgesprekken en lunch
    Kies met welke "pitcher" je wil doorpraten bij een hapje en een drankje, en zoek tijdens de lunch ook nog anderen op. Smakelijk!
  • 13u30 Namiddag (optioneel): keuze tussen
    • 1) Infosessie BabbelArt, de ludieke gespreksmethode om de dialoog over kunst en cultuur te starten + kennismaking Tour à Plomb – Hageltoren
    • 2) Buurtwandeling Bloemenhofwijk: intro Tour à Plomb – Hageltoren + bezoek van enkele non-profit organisaties in de omgeving die inzetten op jongeren en cultuur
  • 16u00 Einde


Meer info of vragen? ine.vos@lasso.be

--

Het project Move It Kanal, geleid door Lasso en de Erasmushogeschool Brussel, is opgezet in het kader van het operationele EFRO programma van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In dit kader is bijna 2,1 miljoen euro in het project geïnvesteerd, waarvan 50% door de Europese overheid en 50% door het Gewest wordt gedragen. De doelstelling van de EFRO-programmering is om de culturele participatie van jongeren in het kanaalgebied te versterken.

EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) is een instrument voor het Europese regionale beleid dat nieuwe mogelijkheden wil bieden aan Europese burgers en dat de kloof tussen de levensstandaard in de verschillende regio's wil dichten. Het vormt een investerings- en solidariteitsmechanisme van de EU dat dankzij Europese en regionale investeringen ons dagelijkse leven beïnvloedt.

Het project wordt ondersteund in cofinanciering met de VGC.

Datum
19.11.19
Tijdstip
02:00