Binnen Art Inclusive vertelden verschillende mensen met een handicap al hoe belangrijk duidelijke communicatie is. Als een locatie bijvoorbeeld niet volledig toegankelijk is, helpt eerlijke en uitgebreide info bezoekers beslissen of een activiteit bij hen past. Ook begeleiders die uitstappen voor mensen met een handicap organiseren, geven nu hetzelfde signaal: het vinden van toegankelijke evenementen vraagt vaak veel opzoekingswerk. Hieronder vind je drie praktische tips om je communicatie te verbeteren als culturele organisatie.

Zorg voor duidelijke toegankelijkheidsinfo

Een duidelijke, eerlijke overzichtspagina over de toegankelijkheid is een grote hulp, vertelden zowel onze getuigen als de begeleiders. Denk hierbij aan vragen die mensen met een handicap zich kunnen stellen, zoals:

  • Is de locatie rolstoeltoegankelijk? Zijn bepaalde delen van de locatie ontoegankelijk?
  • Zijn er aangepaste toiletten?
  • Is er een rustruimte aanwezig?
  • Kan je assistentie aanvragen? Zijn er voorbehouden plaatsen voorzien?
  • Is er korting voor mensen met een handicap en/of begeleiders (via de European Disability Card bijvoorbeeld)?
  • Welke voorzieningen zijn er om de beleving van mensen met een handicap te verbeteren? (bijv. audiodescriptie, voeltoers, ringleidingen,...)
  • Zijn assistentiehonden welkom?

Een heldere toegankelijkheidspagina boezemt vertrouwen in, en laat zien dat een organisatie bewust bezig is met toegankelijkheid en inclusie. Ontbrekende of beperkte informatie is vaak een signaal dat toegankelijkheid nog niet volop in de aandacht staat… Maar dat is net een mooie kans om er stappen in te (beginnen) zetten.

In de gids 'Iedereen Welkom!' vind je voorbeelden van welke maatregelen verschillende culturele organisaties voorzien en hoe ze hier op een overzichtelijke manier over communiceren.

Communiceer helder en duidelijk

Culturele communicatie is vaak artistiek vormgegeven of moeilijk verwoord. Dat gaat soms ten koste van de duidelijkheid. Voor veel bezoekers – en dan zeker mensen met een beperking – is heldere en toegankelijke communicatie essentieel.

Hoe pak je dit aan?

  • Basisinfo eerst
    Zorg dat data, locaties en toegankelijkheidsvoorzieningen makkelijk vindbaar zijn.
  • Eenvoudige taal
    Vermijd jargon, gebruik korte zinnen en een duidelijke structuur (tussentitels, opsommingen).
  • Visuele toegankelijkheid
    Kies leesbare lettertypes, voldoende contrast en een rustige lay-out.

Voor uitgebreide tips en richtlijnen kan je terecht in de Gids voor inclusieve communicatie.

Bereikbaarheid: maak de weg naar je locatie duidelijk

Toegankelijkheid begint al op de weg naar het evenement. Om te vermijden dat bezoekers zelf nog opzoekingswerk moeten doen, kan je ze helpen met:

  • Duidelijke route-info
    Geef duidelijk aan waar er parkeerplaatsen zijn voor mensen met een handicap, hoe dicht het openbaar vervoer bij jouw locatie stopt en welke haltes toegankelijk zijn. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij Ancienne Belgique.
  • Een visuele voorbereiding
    Gebruik foto's van je locatie en omgeving om mensen een beeld te geven van wat ze kunnen verwachten. Maak eventueel een visueel verhaal, zoals VIERNULVIER bijvoorbeeld doet, zodat bezoekers zich beter kunnen voorbereiden
  • Begeleiding
    Overweeg om begeleiding aan te bieden, bijvoorbeeld op aanvraag vanaf een centraal punt. Zie bijvoorbeeld de pagina 'Assistentie' van Toneelhuis.

Meer tips en inspirerende voorbeelden? Ontdek alle 9 tips voor inclusieve culturele communicatie!

project