Een buurtscan is een visueel overzicht van welke organisaties, instellingen en andere spelers er allemaal in je buurt bestaan. Het kan verschillende vormen aannemen (een lijst, een kaart, een app, …), met als doel:

  • een beter zicht te krijgen op mogelijke partners in de omgeving,
  • een netwerk op te bouwen of uit te breiden.

Doorloop de stappen om je eigen buurtscan te maken en maak gebruik van onze invulposter. Aarzel vooral niet om tijdens de verschillende stappen te experimenteren en je eigen expertise in te zetten!

Stap 1: Bereid voor

Waarom?

  • Waar ben je naar op zoek?
  • Wat verwacht je/jouw organisatie van deze buurtscan, met welk doel stel je deze buurtscan op (voor een specifiek project, of eerder algemeen, binnen de brede werking)?

Wie?

  • Met wie: wil ik de buurtscan zelf maken of samen met anderen? Bv. met mijn collega's of vrijwilligers, mijn groep jongeren, het oudercomité, enz…
  • Voor wie: voor wie maak je de buurtscan, wie gaat ermee aan de slag? Is het voor een specifieke medewerker binnen je organisatie, of voor de hele organisatie, voor je doelgroep,…?

Waar?

  • Welke wijk of buurt wil je gaan verkennen? Maak een goede afbakening van het gebied dat je wil onderzoeken.

Wat?

  • Heeft je organisatie specifieke eisen, criteria (te voet bereikbaar of met openbaar vervoer, perimeter rond mijn organisatie, taalcriteria, sector, gratis/betalend,…)?

TIP: Organiseer een brainstorm met je collega’s om dit samen te bespreken. Samen bereik je meer dan alleen!


Stap 2: Verken

Zoek informatie op over verschillende organisaties, verenigingen, instellingen en personen in je buurt en verzamel al deze info. Zet één of meerdere manieren om te zoeken in:

Wil je nog een stap verder gaan? Je kan naargelang hoeveel tijd je hebt ook volgende stappen uitvoeren:

  • Op stap: de volgende activiteiten nemen weinig tot veel tijd in beslag:
    • Wandel rond in je buurt en fotografeer en/of noteer de namen van organisaties die je tegenkomt
    • Buurtbabbels: ga op wandel in je buurt en ga een spontaan gesprek aan met mensen die je tegenkomt
    • Neem deel aan buurtactiviteiten: buurtfeest, lokale markt, opendeurdag van een school, jeugdhuis of lokaal dienstencentrum,…
  • Betrek je omgeving: doe een beroep op de parate kennis van je buren, spreek je eigen netwerk aan, ga op zoek naar verbindende figuren van in de buurt, zij kunnen meer vertellen over kleinschalige en informele werkingen.

TIP: Verdeel de taken, en ervaar hoeveel organisaties je kan vinden binnen een beperkte tijd!


Stap 3: Sorteer

  • Sorteer de informatie in functie van wat je zoekt:
    • per sector (onderwijs, cultuur, welzijn, jeugd)
    • afstand (2/5/10 minuten wandelen, reistijd met openbaar vervoer,…)
  • Gebruik hiervoor vb. een Excel-document
  • Zoek/schrijf ook praktische en andere informatie op zoals: waarom is dit geschikt voor mijn doelgroep, gratis/betalende activiteit, taal, contactpersonen...

TIP: Werk met een kleurcode, bvb. geel voor socio-culturele organisaties, blauw voor scholen, groen voor artistieke plekken,…


Stap 4: Creëer

Kies een tool: Nu je alle organisaties/ locaties hebt die je in kaart wil brengen, kies dan voor een geschikte tool om het overzicht te visualiseren.

  • Online tool: Padlet geeft op een gebruiksvriendelijke manier de mogelijkheid om informatie visueel voor te stellen. De kaarten van Padlet zijn interactief en kunnen makkelijk gedeeld worden.
  • DIY op papier: je kan een kaart van de buurt gebruiken of (laten) afdrukken en hier op noteren , foto’s plakken,…. Je kan hierin zo groot gaan als je wil!

TIP: Er bestaan nog tal van andere (gratis) programma’s die je hiervoor kan gebruiken. Enkele voorbeelden: Google maps, Framacarte, Genial.ly, Canva, Open Street Map,… Daag jezelf uit om één van bovenstaande online programma’s te leren kennen! Op YouTube zijn alvast veel tutorials (korte filmpjes met uitleg van verschillende stappen) te vinden.


Stap 5: Aan de slag!

  • Deel je buurtscan met je collega’s of je doelgroep:
    Je buurtscan kan een handige tool zijn om in gesprek te gaan en nieuwe ideeën aan te reiken:
    • Wat/wie kennen we al/nog niet? Wat was een ontdekking?
    • Wie zouden we eerst contacteren om te leren kennen? Wat zouden wij voor hen kunnen betekenen?
    • Hoe kunnen we linken leggen tussen onze organisatie en de buurt?
  • Zet je buurtscan in binnen een breder traject:
    • Je buurtscan kan je helpen binnen een participatief traject met je doelgroep, bv. om nieuwe partners te identificeren.
  • Tover je buurtscan om in een buurtwandeling:
    • Organiseer een namiddag waarop je met je collega’s langsgaat bij 2 à 3 organisaties in de buurt. Voorzie per organisatie voldoende tijd voor een korte kennismaking met de medewerkers.
    • Vergader eens met je hele team op verplaatsing op één van de ontdekte plekken! Of breng een werkbezoek, plan een teambuildingactiviteit,…
  • Reflecteer over je buurt: Nu de buurtscan klaar is, kunnen deze vragen je helpen bij een reflectie over je buurt:
    • Wat zijn volgens jou positieve punten in je buurt?
    • Wat ontbreekt er nog? Kunnen we daar iets aan veranderen? Hoe kunnen we dat realiseren?
    • Wat kunnen we als organisatie betekenen voor de buurt?

TIP: Niet alleen kwantiteit, ook kwaliteit telt! Betrek ook je doelgroep bij de reflectie over je buurt, en heb oog voor hun subjectieve beleving. Hoe voelen zij zich over de mogelijkheden in de buurt? Wat denken zijn over de bestaande werkingen, het aanbod,… in de buurt? Ga ook hiermee aan de slag.

Download de invulposter of stuur ons een mail om een gedrukt exemplaar te ontvangen.