Zoals elke maandagnamiddag spraken de leerlingen van het Ursulineninstituut af in het HCSS met hun leerkracht Brigitte De Backer. Op het programma: een training improvisatietheater, ter voorbereiding van een toonmoment tijdens een Good Vibes-avond, eind april. En toen... was er Corona. Wat doe je dan ? Alles afzeggen ? Tuurlijk niet !

Alles begon met de lancering van Good Vibes tijdens de herfst van 2019. Het concept is éénvoudig : elke laatste vrijdag van de maand organiseert het Huis van Culturen en Sociale Samenhang (HCSS) een avond in het teken van jong talent. Het event geeft jongeren de mogelijkheid om zich te tonen en zaken uit te testen op podium, of het nu met theater, dans, slam, stand up... is. Loubna Gaich startte het project. Samen met de jongeren van Imagine#1080 gaan ze op zoek naar ruwe, getalenteerde diamantjes. Good Vibes vindt plaats in de kelders van het HCSS, wat enkel bijdraagt aan de cozy sfeer. Move It Kanal (Lasso) ondersteunt het initiatief.

Good Vibes #IMPRO

Op 24 april zou Good Vibes in het teken staan van live improvisatie. Het podium zou ingenomen worden door de groep leerlingen van Brigitte De Backer. Brigitte is leerkracht plastische, mondelinge en lichamelijke opvoeding en kent het HCSS goed. Een tijd geleden stelde Loubna haar voor om iets te doen met haar leerlingen op Good Vibes.

Brigitte overlegde met haar zesdejaars « technique d’animation socio-culturelle ». Die gingen akkoord, op één voorwaarde. Iedereen doet mee aan de training en de repetities, maar iedereen beslist zelf of ie op het podium wil belanden. Brigitte is er om hen te coachen en vertrouwen in te boezemen (lees : te overtuigen), maar uiteindelijk kiezen de jongeren zelf.

Ik heb hen verzekerd: we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Ik laat jullie niet vallen!

- Brigitte

Het Move It Kanal team leerde Brigitte kennen tijdens een eerdere Good Vibes avond. Van meet af aan was er een grote goesting om samen te werken. We beseften snel dat het project, dat eigenlijk voornamelijk draaide op het enthousiasme van de leerkracht, wat draagvlak kon winnen door er een impro professional bij te halen. Lasso ging op zoek naar de ideale partner, om zowel de leerlingen als de leerkracht bij te staan.

Zo kwamen we uit bij Emilie Perraudeau, artieste en impro coach (Art Fabric). Tijdens een eerste ontmoeting met de leerlingen sloeg de vonk meteen over. Twee workshops later ontdekken de leerlingen nieuwe impro technieken, testen ze zaken uit, bouwen ze zelfvertrouwen op... Het project zit op het goede spoor.

Van het podium naar het scherm

Zoals iedereen hadden we het Coronavirus niet zien aankomen. Scholen en cultuurplekken sloten al heel snel hun deuren en Good Vibes wordt afgelast. De moraal binnen de groep ligt laag. Vanuit de rol van begeleider probeert Lasso de energie, het enthousiasme en het mailverkeer terug aan te wakkeren, om uit te zoeken of er toch geen alternatief mogelijk is. Met een hoop veerkracht wordt de boel terug op gang getrokken. Emilie stelt voor om de leerlingen virtueel uit te dagen. Zij geeft een opdracht in een WhatsApp groep, iedereen stuurt een video terug. Zo dient de groep om contact te houden en met elkaar te communiceren, ondanks de lockdown. Brigitte zorgt voor omkadering en houdt de troepen samen (en gemotiveerd).

"Tiens, de kat heeft geen brokken meer"

De leerlingen krijgen elk dezelfde opdracht : bedenk een personage en doe iets met de zin "Tiens, de kat heeft geen brokken meer". Van achter hun schermen zorgen Emilie en Brigitte voor coaching met advies, suggesties en persoonlijke begeleiding. De video’s worden na elkaar gemonteerd om getoond te worden op de grote dag.

Op 24 april – 20u, het tijdstip waarop de jongeren normaal het podium zouden betreden – worden vier video’s, elk vijf minuten lang, op social media gepost. De première van de antwoorden van de leerlingen én van de leerkracht, die ook besliste mee te doen.

Een meer dan geslaagde ervaring, zeker volgens de leerlingen.

Het was een supergoed idee om jezelf te filmen en een korte impro scène te doen. Er zaten echt leuke resultaten bij en de montage zat goed. Ik heb veel moeten lachen tijdens het draaien, ik heb hier echt veel plezier aan beleefd.

- Zakia

Ik vond het een leuke uitdaging, ‘t was tof om te doen en ik heb me echt kunnen uitleven door in de huid van verschillende personages te kruipen.

- Myriam

‘t Was een toffe ervaring, zelfs om thuis te doen. Ik heb het samen met mijn zus gedaan, ze heeft me ook enkele ideeën aangereikt. ‘t Was ook echt fijn om samen te werken met Emilie, ik heb echt genoten van haar lessen.

- Basma

Toegegeven : het eindresultaat was niet helemaal wat we in het begin van het project voor ogen hadden. Een echt podium inwisselen voor een virtuele variant was voor sommigen een teleurstelling. Zeker voor de jongeren die écht zin hadden om voor een publiek te spelen. Het concept van impro werd ook niet volledig gerespecteerd, aangezien het onderwerp al bekend was op voorhand en niet live, op het moment zelf. Anderzijds bood deze werkwijze ook wat meer houvast voor de jongeren die zich wat minder zeker voelen. Want in totaal namen niet minder dan 22 leerlingen deel aan de challenge!

Screenshot van één van de video's

Ik vond het een super waardevolle ervaring want ik ben normaal niet zo op mijn gemak als ik moet spreken voor publiek, dan begin ik te stressen en verlies ik de controle enzo, en door dit te doen werd zoiets haalbaarder voor mij.

- Basma

‘t Was leuk om een filmpje te maken. Optreden voor publiek was nog leuker geweest, maar dat ging niet, dus hebben we het maar op deze manier gedaan.

- Abdoulaye

Omdat de leerlingen ervoor open leken te staan, toverden Brigitte en Emilie een tweede uitdaging uit hun hoed. Kwestie van de dynamiek te behouden en nog meer te experimenteren met impro via WhatsApp. De uitdaging had echter niet het succes van de eerste ronde, om diverse redenen : de ramadan, huiswerk, lage energie levels, problemen thuis... Ook voor de volwassen begon de lockdown te wegen. Maar toch zijn ze tot het uiterste gegaan, zodat elke leerling begeleid werd en de ruimte kreeg om zich creatief te uiten en te leren van deze ervaring.

Sommigen deden iets met muziek, met accessoires of zelfs met schrijven. En zo komt de creativiteit van elke deelnemer bovendrijven. Zelfs al zeggen ze dat ze niet creatief zijn.

- Emilie

Tips & tricks van Emilie & Brigitte

Momenteel zijn we allemaal wat zoekende : naar inspiratie, nieuwe werkwijzen, nieuwe oplossingen... Ieder moet zijn eigen antwoord vinden, maar hieronder alvast enkele tips van Emilie & Brigitte.

Algemeen

  • Bepaal een duidelijk objectief
    Het feit dat de video’s op 24/4 uitgezonden werden was een echte motivator!
  • Zoek een toegankelijke en geschikte manier om met de jongeren te communiceren
  • Durf zaken uitproberen
    Dit soort project is een perfecte aanleiding om je stiel opnieuw te vinden.
  • Elkaar kennen is een meerwaarde
    Brigitte, de leerlingen en Emilie hadden al samengewerkt voor de lockdown.
  • Wees flexibel en pas je aan volgens de omstandigheden
  • Zorg voor een goede context
    Om aan impro te doen, moet je dynamisch zijn en jezelf durven smijten.

Emilie – de blik van de coach

  • Zorg voor simpele & duidelijke aanwijzingen
    Alles staat of valt met een kader, net zoals ik dat in een workshop zou doen. Uiteraard is dat moeilijker wanneer je virtueel werkt. Om dat op te vangen, maakte ik een video met aanwijzingen voor de uitdagingen. Zo poogde ik de afstand met de leerlingen te verkleinen. Ze moeten altijd het gevoel hebben van dat het een ludieke, leuke ervaring is.
  • Kies een haalbare uitdaging
    Zorg dat de jongeren er niet téveel tijd in moeten stoppen. Deze uitdaging was op 2 minuten geïmproviseerd.
  • Maak het je technisch niet te moeilijk
    Hou je eigen mogelijkheden qua montage, organisatie en creativiteit in het achterhoofd. Het gaat erom op creatieve wijze te werken met wat je hebt. Bij impro draait alles immers om het eindresultaat.
  • De leerkracht speelt een essentiële rol naar motivatie toe
    Doordat de leerkracht ook meedeed, werd de groepsgeest aangewakkerd.
  • Een workshop tijdens de lockdown kan ook zijn voordelen hebben
    Zo kan een zaal je bvb. geen beperkingen opleggen.

Brigitte – de blik van de leerkracht

  • De heilige drievuldigheid = elkaars vertrouwen winnen + een goede verstandhouding hebben + elkaar respecteren
    Als ik niet zo’n goede band had met mijn leerlingen, had ik dit nooit gedaan gekregen. Er zijn GOOD VIBES tussen ons!
  • Geloof erin en trap ook gewoon wat lol samen !
  • Blijven motiveren
    Je moet de jongeren permanent motiveren en hen opnieuw aanvuren, etc... Zo hield ik hen voor : « als iedereen meedoet, doe ik het ook ». Ik pushte hen ook om elkaar onderling te motiveren.
  • Probeer tot een uitwisseling te komen, waar iedereen iets aan heeft
    Als je dit soort dingen enkel doet om iets gedaan te krijgen, lukt het sowieso niet.
  • Zorg voor connectie op groeps- én op individueel niveau
    Je band met de individuele leerlingen is superbelangrijk. Dat doe je door bvb altijd je telefoon op te nemen als ze bellen, af en toe eens een berichtje te sturen en je meer aan te trekken dan dingen die hun schoolwerk betreffen.
  • Zorg voor zoveel mogelijk communicatiekanalen (mail, WhatsApp,…)
  • Probeer iedereen te overtuigen, maar respecteer eenieders keuze
  • Wees veeleisend, op een meegaande manier
    Vraag het gerust aan mijn leerlingen : ik ben iemand die streng is, maar rechtvaardig. Tegelijk wil ik ook een zekere flexibiliteit aan de dag leggen. Ik durf er duidelijk de vinger op leggen als iets niet goed zit. Ik steek er mijn tijd in, dus het moet van twee kanten komen.

Een adempauze in vreemde tijden

Ondanks de lockdown hield de samenwerking tussen Lasso, het Institut des Ursulines, Emilie Perraudeau en het HCSS toch stand tot het einde. En was het een verrijkende ervaring voor iedereen. Door gebruik te maken van creativiteit en verbeelding kreeg het project een andere, maar niet minder boeiende invulling. En belangrijker nog : dankzij de samenwerking hadden de jongeren even een (virtuele) adempauze in deze vreemde periode.

Good Vibes: impro in de huiskamer is één van de praktijkverhalen uit Move It Kanal: over cultuur en jongeren in de kanaalzone. Download/bestel de publicatie voor meer inspiratie! // Ontdek de creaties van de leerlingen op de Facebook page van Good Vibes.

--

Het project Move It Kanal, geleid door Lasso en de Erasmushogeschool Brussel, is opgezet in het kader van het operationele EFRO programma van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In dit kader is bijna 2,1 miljoen euro in het project geïnvesteerd, waarvan 50% door de Europese overheid en 50% door het Gewest wordt gedragen. De doelstelling van de EFRO-programmering is om de culturele participatie van jongeren in het kanaalgebied te versterken.

EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) is een instrument voor het Europese regionale beleid dat nieuwe mogelijkheden wil bieden aan Europese burgers en dat de kloof tussen de levensstandaard in de verschillende regio's wil dichten. Het vormt een investerings- en solidariteitsmechanisme van de EU dat dankzij Europese en regionale investeringen ons dagelijkse leven beïnvloedt.

Het project wordt ondersteund in cofinanciering met de VGC.