pARTicipe! | De Reporters van jeugdwerking Chambéry maken een stripverhaal (deel 2)
Beatriz Klewais
Met het project pARTicipe! proberen we nieuwe manieren uit om samen te werken rond cultuur. Dat gebeurt in 'proeftuinen', waarbinnen een groep kinderen of tieners van een jeugdwerking of (brede) school begeleid wordt. Na een succesvolle samenwerking rond vlogging stapten De Reporters van jeugdwerking Chambéry opnieuw in een traject met Lasso. Deze keer maakten ze een strip, onder begeleiding van illustrator Seren Teke. In een eerder artikel maakten we kennis met de culturele dromen van deze groep. Nu blikken we terug op het traject en de samenwerking met de betrokken partners.
Het verloop van de proeftuin
Aan het begin van het traject kregen De Reporters een workshop ‘creative storytelling’ (Art Basics for Children). Vervolgens werden ze ondergedompeld in de stripcollectie van de bib van Etterbeek. Gaandeweg werden ze klaargestoomd voor hun cursus striptekenen met illustrator Seren. Zij leidde zeven workshops waarin de strips van De Reporters beetje bij beetje vorm kregen. Samen werkten ze verhalen en personages uit, maakten ze storyboards, tekenden ze digitaal op de computer... Voor enkelen was het een spannende ontdekking van nieuwe talenten.
Met het traject wilden we inzetten op experimenteren en ontdekken. Daarom werd er niet gefocust op een afgewerkt eindresultaat, om te vermijden dat de kinderen (tijds)druk zouden ervaren. Iedereen kon zo op zijn/haar eigen tempo werken, wat erg belangrijk was voor Chambéry. Ze bieden immers vrijblijvende activiteiten aan voor kinderen uit de buurt en proberen daarbij steeds rekening te houden met de individuele context. Naar Chambéry komen moet vooral leuk zijn, er werd dus ook geen huiswerk meegegeven. Wel werd er toegewerkt naar een 'finale': een signeersessie in de bibliotheek van Etterbeek op 12 juni.
Daar konden De Reporters eindelijk hun eigen gedrukte strip presenteren, waarvoor ze zelf het formaat en de cover gekozen hadden. Ook op de uitnodigingsflyer voor de signeersessie mochten ze hun feedback geven. Hun droom om hun strip te 'releasen' bij een echte uitgeverij bleek niet haalbaar. Toch resulteerde het traject in een mooi eindresultaat, waar De Reporters meer dan fier op waren.
Ondanks corona was de signeersessie een succes. De maatregelen waren net versoepeld, waardoor familieleden en vrienden konden langskomen om hun exemplaar te laten signeren. Ook toevallige bezoekers van de bib kwamen een kijkje nemen. Dat gebeurde niet onopgemerkt: enthousiaste ‘vloggende’ reporters stonden paraat om hen te interviewen en hen mee te tronen naar een tentoonstelling, die een inkijk gaf in het verloop van de proeftuin.
De samenwerking tussen de verschillende partners
De betrokken partners kijken positief terug op de samenwerking. Aagje (Chambéry) en Seren (illustrator) zagen volgende elementen als verklaring voor het positieve eindresultaat: heldere communicatie en planning, goede afspraken en rolverdeling, en een gedeelde visie op pedagogie en participatie. Daarnaast hadden ze het geluk dat het meteen tussen hen klikte. En het feit dat De Reporters de proeftuin "super cool" vonden, bracht iedereen natuurlijk nog dichter bij elkaar.
Aagje vond het een bijzonder project. Ze benadrukt dat dit voor De Reporters een unieke ervaring was: ze hebben iets kunnen maken dat noch op school noch thuis realiseerbaar geweest zou zijn.
Yarne (educatief medewerkster bib Etterbeek) was tevreden over haar rol: met haar stripexpertise leverde ze een waardevolle bijdrage bij het afwerken van de storyboards. Ze bood maar al te graag een ruimte aan om de signeersessie te laten plaatsvinden. Zeker in Coronatijden fleurde dit de bibliotheek helemaal op, en bracht het de kinderen op een laagdrempelige manier dichter bij hun werking.
Als afsluiter geven Aagje en Seren enkele tips mee voor een participatief project met kinderen:
- Het is oké om aan het begin van een traject hoge verwachtingen te hebben, maar zorg ervoor dat deze ook afgestemd zijn op het ritme en kunnen van je groep.
- Deins er niet voor terug om je vooropgestelde plan af te stemmen op de realiteit.
- Geef kinderen zoveel mogelijk eigenaarschap, maar stuur bij waar nodig.
- Is de culturele droom van je groep praktisch of budgettair niet haalbaar? Zoek dan samen naar een alternatief dat nog steeds binnen ieders verwachtingen ligt.
- Het is niet omdat er geen zichtbare vooruitgang geboekt wordt dat er geen vooruitgang is. Hou hier rekening mee en zet je groep niet onder druk.
- Maak samen een afweging tussen de verwachtingen van de verschillende partners en zoek naar een gezond evenwicht.
- Zoek een manier om de ouders te informeren over het project. Bij deze proeftuin gebeurde dat met een digitaal foto-album, dat wekelijks aangevuld werd.